Wil je producten in onze (externe) webshop opzoeken? Klik dan hier.

WilgaerdenLeekerweideGroep kiest voor crossdocking: zorgpersoneel ontzorgen en ecologische voetafdruk verkleinen

Minder afval, opslag en kosten en het zorgpersoneel ontzorgen, waardoor ze meer tijd hebben om écht zorg te verlenen. De WilgaerdenLeekerweideGroep start met crossdocking, een methode waarbij het samenwerkt met één centrale distributiepartner.

 

Voorheen werden voorraden van verschillende leveranciers op pallets geleverd en opgeslagen in het magazijn. Nu komen alle bestellingen eerst bij King binnen, waar ze worden verzameld, ontdaan van omverpakkingen en gebundeld op kratten en karren voor de verschillende locaties van de zorgorganisatie. Het samenvoegen van pakketten is efficiënt. In de praktijk betekent dit minder logistieke stromen, verpakkingen, facturen en pakbonnen. Bovendien draagt het bij de duurzame ambities van de WilgaerdenLeekerweideGroep.

Over WilgaerdenLeekerweideGroep

De WilgaerdenLeekerweideGroep biedt zorg voor ouderen en mensen met een beperking in de regio West-Friesland. De organisatie heeft 60 locaties voor onder andere begeleid en zelfstandig wonen, dagbesteding en ambulante ondersteuning. Youri Stroo is als operationeel inkoper en magazijnbeheerder van de WilgaerdenLeekerweideGroep betrokken bij de implementatie van het nieuwe logistieke proces.

Overgang naar crossdocking

“In 2020 zijn we als organisatie gefuseerd. Op logistiek gebied heeft dat consequenties. Zo ontvangen we van diverse leveranciers op verschillende tijdstippen pallets met voorraad binnen. Incontinentiemateriaal, toiletpapier, schoonmaak- en kantoorartikelen, afvalzakken, bekers. Noem maar op. Dat moet je opslaan en vervolgens verdelen over de verschillende locaties. Dat is een intensief proces en geen houdbaar model, gezien de krapte op de arbeidsmarkt én onze duurzame ambities.”

Samenwerking met King

“We zochten naar mogelijkheden om dit beter en slimmer te organiseren. Crossdocking had onze interesse. Een methode waarbij voorraad in de kleinst mogelijke verpakkingseenheid rechtstreeks naar de eindgebruiker wordt gestuurd en niet ergens in een magazijn wordt opgeslagen. Daarnaast werk je met één distributiepartner. Na een inventarisatie bleek King een van de weinigen in Nederland te zijn die dat voor ons kon realiseren. Bovendien lag er al een lange relatie met deze partij.”

‘’We zochten naar mogelijkheden om het logistiek proces beter en slimmer te organiseren"

Implementatie en voordelen

“Na een uitgebreide voorbereiding zijn we gestart. Eerst door een deel van het assortiment van onze verschillende leveranciers, bijvoorbeeld voor incontinentiemateriaal, onder te brengen in het warehouse van King in Tiel. Daar wordt de voorraad nu verdeeld in kratten en karren, klaar voor distributie. Een proces waarbij we geen pallets meer hoeven op te slaan in ons eigen magazijn. Ook blijft het verpakkingsmateriaal, het karton en plastic, in Tiel. Wat onze afvalstroom enorm reduceert.”

Meer rust bij de woongroepen

“Onze woongroepen krijgen één keer per week op een vast moment van ons een levering met voorraad. En niet meer op verschillende tijdstippen van verschillende leveranciers. Op deze manier hebben we veel minder logistieke bewegingen binnen onze locaties. En dat levert op meerdere vlakken voordeel, niet alleen ten gunste van onze ecologische voetafdruk, maar het zorgt ook voor meer rust. Daarnaast hebben ze één vast aanspreekpunt.”

Green Deal 3.0

“We hebben momenteel meerdere leveranciers bij King ondergebracht en streven ernaar dit geleidelijk uit te breiden met medische disposables en kantoorartikelen. Deze geoptimaliseerde distributiemethode sluit nauw aan bij de doelstellingen van de Green Deal 3.0, waar onze organisatie zich aan heeft gecommitteerd. Als zorgsector streven we ernaar om de CO2-uitstoot en onze ecologische impact te verminderen. Bovendien moeten we de zorg toekomstbestendig te houden. Dit doen we door facilitaire voorraden slimmer te organiseren, zo kan het zorgpersoneel zich concentreren op hun zorgtaken, zonder afleiding van logistieke bezigheden.”

Succesfactoren

“Een belangrijke voorwaarde om dit goed in te richten? Het begint met een gedegen voorbereiding, iets waar Wendy en Paul van King ons goed in hebben geholpen. Daarnaast moet je goodwill creëren binnen je organisatie. Als je mensen meeneemt in het verhaal en laat zien dat deze manier van werken voordelen levert, dan staan ze daar al snel positief tegenover. Ook was er weerstand bij een aantal collega’s die dachten afscheid te moeten nemen van leveranciers, waar ze al jaren mee werken. Dat is niet zo. We blijven dezelfde producten gebruiken, alleen krijgen die nu een andere logistieke route.”

Meer weten

Wilt u meer weten over onze dienstverlening of heeft u een specifieke vraag voor uw organisatie, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Wendy van Dijke

Implementatiemanager Zorg

Paul-van-Eck-King

Paul van Eck

Key Accountmanager

Meld je aan voor de nieuwsbrief