Terug naar klanten aan het woord

Toegevoegde waarde van partnership volgens COA

Als het schoonmaakmiddelen en -materialen betreft voor de tientallen locaties van het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers), dan is King daarvoor de aangewezen partner. En juist in dat partnership ligt volgens Klaas Pasterkamp – centraal contractbeheerder bij het COA – de toegevoegde waarde. In de flexibiliteit, het proactief meedenken en overdragen van de juiste kennis: “King kent het COA, snapt hoe wij werken en weet wat we nodig hebben.”

Klaas: “Het COA werkt richting de 27.000 bewoners met stimuleringsprogramma’s die zelfwerkzaamheid bevorderen. Zo zijn bewoners zelf verantwoordelijk voor de schoonmaak van persoonlijke en gemeenschappelijke ruimtes. Daar moet je ze wél in faciliteren. Daarom kopen we bij King niet alleen een product in, maar ook de benodigde kennis. Zo krijgen bewoners ook de juiste voorlichting over middelen en materialen, van de veiligheidsvoorschriften tot het praktisch gebruik op een locatie.”

Proactieve samenwerking

Klaas benadrukt de proactiviteit van King: “Is een product uit de handel, dan hebben zij al nagedacht over een alternatief dat past bij onze vraag. En we krijgen vooraf relevante informatie over toepassing en gebruik.” Die proactiviteit tekent volgens Klaas de samenwerking op meerdere vlakken: “Als we bijvoorbeeld een nieuwe huismeester hebben, dan plaatst die wel eens een bestelling die niet past in het patroon. Dat signaal geeft King direct, aangevuld met advies. Maar ook tijdens de coronacrisis, dan leun je extra sterk op partners die met je meedenken. King begreep direct wat we nodig hadden, zoals extra desinfectie om een uitbraak te voorkomen. Je pakt zo’n crisis dan echt samen aan, en met succes.”

“We kopen niet alleen een product in, maar ook de kennis van King. Omdat ze ons kennen, weten ze precies wat we nodig hebben.”

Klaas Pasterkamp, Centraal Contractbeheerder COA

Effectieve communicatie

Klaas vertelt over de start van de huidige samenwerking in 2014: “We hebben direct samen een handboek opgesteld voor iedere gebruiker. Hierin staat heldere uitleg over praktische zaken, zoals routings, bestelinstructies en contactinformatie bij vragen of problemen. Dat is een enorm handvat in de communicatie. Net zoals onze eerstelijns contactpersoon bij King, Wendy van Dijke. Zij is vanaf het begin betrokken en dat is écht een schot in de roos. Zo blijft de kennis van onze organisatie geborgd. Velen zien haar als collega en denken zelfs dat ze bij het COA werkt!”

Weten dat het geregeld wordt

“Een paar jaar geleden moesten we zo’n 100.000 mensen opvangen. Om vervolgens ook de schoonmaak geregeld te krijgen. Dan moeten middelen en instructies paraat zijn. Daar komt het partnership met King weer om de hoek: je hoeft maar te bellen en het wordt goed geregeld.” In een blik op de toekomst legt Klaas eerst uit dat het COA verplicht is tot Europees aanbesteden. Hij voegt toe dat hij dat, wat schoonmaak betreft, liever niet zou doen: “Ik zou de samenwerking met King eigenlijk willen continueren. Want het gaat gewoon echt uitstekend. Als ik een probleem heb op een locatie – maakt niet uit wat het is –  dan weet ik dat King met een oplossing komt.”

Over het COA

Het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) is verantwoordelijk voor de opvang binnen Nederland van asielzoekers in een veilige en leefbare omgeving. Dat doet de organisatie in verschillende soorten opvanglocaties, verspreid over het hele land. Bewoners hebben hier toegang tot basisvoorzieningen zoals kook- en wasruimten en computers. Naast huisvesting worden bewoners begeleid in hun asielprocedure en naar een toekomst in Nederland of het land van herkomst.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze dienstverlening of heeft u een specifieke vraag voor uw organisatie, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Nieuwsgierig naar ons assortiment? Bekijk ons aanbod op webshop.king.nl