Terug naar klanten aan het woord

HHS en King: zonder wrijving geen glans

Begin 2019 startte King met het ontzorgen van Hanzehogeschool (HHS) Groningen op alle sanitaire voorzieningen. Waar zowel de uitvraag van HHS Groningen als het plan van aanpak gestoeld waren op de theorie, liep de uitvoer aanvankelijk niet volgens plan. Maar zonder wrijving geen glans: King leerde en reageerde snel, waardoor de samenwerking nu al een tijd probleemloos verloopt.

26 locaties met eigen cultuur

Marc ter Steeg is leveranciersmanager bij HHS Groningen. Hij legt uit wat er speelde: “King kwam bij onze aanbesteding als beste uit de bus wat betreft prijs en kwaliteit. Zo gingen zij voortvarend aan de slag met het opgestelde plan van aanpak. Theoretisch klopte dat, maar het stotterde in de praktijk. Een voorbeeld: Onze hogeschool bestaat uit zo’n 26 locaties beslaat, kortom: een enorm complex. Sommige locaties zijn groot en werken pragmatisch en zakelijk. Andere zijn klein en kenmerken zich door een eigen cultuur en type mens. Die cultuurverschillen zijn lastig in de afstemming. Je komt daar echter pas achter als je met elkaar van start gaat: een eye-opener voor King en voor ons.”

Sterk staaltje lerend vermogen

“Als je dan signaleert dat de praktijk anders uitwijst dan het op papier was bedacht, kan je twee dingen doen: Elkaar blijven aankijken, of samen overgaan tot actie. Dat laatste deden we. King schakelde snel en vloog zaken heel pragmatisch aan. Het resultaat was een aanvullend plan van aanpak op alle ‘losse eindjes’, waarbij we er ook voor zorgden dat alle neuzen weer dezelfde kant op stonden. Daar liet King een sterk staaltje lerend vermogen zien. Het plan werd efficiënt uitgerold en alle issues opgelost. Al snel hadden we alles op de rit.”

“King liet zien snel te kunnen schakelen en zaken pragmatisch aan te vliegen. Door een sterk staaltje lerend vermogen, hebben we nu alles op de rit.”

Marc ter Steeg , Leveranciersmanager bij HHS Groningen

Lokaal ondernemerschap

Een sterke zet van King was het aanstellen van een lokale ZZP’er voor de service op locatie. Marc legt uit: “Deze zelfstandige kent de stad, de omgeving en inmiddels de gebouwen. Hij is op die manier de oren en ogen van King hier in het Noorden en voelt heel goed de finesses aan op de locaties. Daarnaast vinden wij het belangrijk om lokaal ondernemerschap te supporten. Dat konden we echter niet verwerken in de aanbesteding. Door deze oplossing van King is dus niet alleen de dienstverlening verbeterd, er wordt ook voldaan aan een belangrijke waarde van onze organisatie. Een win-win.”

Blik op de toekomst

Marc vervolgt: ”Als je geen omkijken hebt naar de lopende zaken, is er ruimte om vooruit te kijken. Een van de plannen is om externe leveranciers meer te laten samenwerken, richting een 1FM-gedachte. Zo leerde de start met King ons dat we een aantal problemen hadden kunnen voorkomen door de schoonmaak veel sterker te betrekken. Maar naast het vermijden van strubbelingen, geloven we vooral in de efficiëntie die zo’n ketensamenwerking kan bieden. King is zo’n partij die daar direct enthousiast van wordt en graag meegroeit. Zo blijven we leren met elkaar.”

 

Over Hanze Hogeschool Groningen

De Hanzehogeschool Groningen is de oudste en grootste multisectorale hogeschool van Nederland. In 2018 vierde zij haar 220-jarig bestaan. Met 26 locaties in Groningen, Assen, Leeuwarden en Amsterdam telt de hogeschool in totaal 29.995 studenten en 3.348 medewerkers.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze dienstverlening of heeft u een specifieke vraag voor uw organisatie, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Nieuwsgierig naar ons assortiment? Bekijk ons aanbod op webshop.king.nl